Коли за нас сплачують податки, ми втрачаємо можливість управляти своїми фінансами. Це може стати серйозною проблемою, адже важливо розуміти, як наші гроші витрачаються. Які кроки слід вжити, щоб відновити фінансову обізнаність?
Система автоматичного оподаткування зменшує фінансову залученість громадян України та їхню чутливість до фактичного податкового тягаря. Вона настільки зручна, що багато людей не усвідомлюють, наскільки сильно їх обтяжують податки, і саме це є суттєвою проблемою.
Податкова працює за принципом - не чіпати платника, який не виходить за певні рамки. Якщо не ведеться приватна підприємницька діяльність (легально), не отримуються дивіденди або інший інвестиційний дохід, не продано більше ніж одну квартиру чи більше ніж один автомобіль за календарний рік, податкова не ставить жодних питань.
Найбільш поширеним, а для більшості українців і єдиним джерелом доходу виступає заробітна плата. У стосунках між "роботодавцем та працівником" роботодавець не лише виплачує зарплату, а й сплачує податки за свого співробітника. Це означає, що працівник отримує на руки вже суму, що залишилася після усіх податкових відрахувань. Це дуже зручно.
Якщо постає питання де зберігати залишки своїх грошей (якщо такі є), очевидна і найпопулярніша ідея серед українців, це розміщення їх на депозиті. У схемі "вкладник - банк" за сплату податків відповідає банк. Отже, коли справа доходить до виплати прибутку з депозиту, банк сам нараховує і сплачує податки з суми доходу, а вкладник отримує на свій рахунок дохід зі сплаченими податками. Теж дуже зручно
Українці не зобов'язані подавати щорічну декларацію про доходи, якщо їхні єдині джерела доходу становлять заробітна плата, банківські продукти (такі як депозити, кешбеки та інші) та облігації внутрішньої державної позики (ОВДП) та подібні.
Все так комфортно, що багато людей навіть не уявляють, які суми податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), військового збору (ВЗ) та інших відрахувань забираються з їхніх доходів на користь держави.
В результаті сформувалися цілі покоління людей, які не залучені до процесу перерозподілу ресурсів. Особа, яка не сплачує податки особисто, не відчуває їхнього впливу. Вона не ставить під сумнів ефективність державних витрат, оскільки не помічає прямої залежності між своїми фінансами і державним бюджетом. Це призводить до виникнення ілюзії безкоштовності державних послуг, що підриває відчуття відповідальності.
Якщо люди не усвідомлюють, який розмір податку, вони не відчувають його тягар. Психологічний аспект моменту сплати має важливе значення. Люди зазвичай сильніше реагують на втрату грошей, ніж на потенційні вигоди, що є відомим ефектом "втрачених вигод", описаним Канеманом. Коли банк сплачує податки від імені вкладника, відчуття болю відсутнє: на рахунок просто зараховується менша сума, і ніхто не задумується над причинами.
Сплачуючи податки самостійно, людина краще усвідомлює їх реальний обсяг. Це усвідомлення змушує задуматись про можливості легального зменшення податкового тягаря. Розгляньмо наочний приклад. У 2025 році, поклавши 100 000 грн під 16% річних на депозит, можна теоретично отримати 16 000 грн доходу. Проте банк автоматично утримує 18% ПДФО, що становить 2 880 грн, а також 5% військового збору — 800 грн. В результаті на рахунок надходить лише 12 320 грн, що відповідає ефективній ставці приблизно 12,3%. Ті ж 100 000 грн, інвестовані у облігації внутрішньої державної позики з тією ж дохідністю у 16%, приносять повні 16 000 грн, оскільки ОВДП не підлягають оподаткуванню для фізичних осіб-резидентів. Хоча формально ставки однакові, фактично різниця складає 3 680 грн. Проте більшість людей не усвідомлює цю різницю, адже не бачить моменту, коли відбувається сплата податків.
В Україні є можливість зменшити податки завдяки витратам на навчання чи страхування життя (повний перелік витрат які дають право на податкову знижку можна подивитись тут. Станом на 2025 рік, якщо у тебе дохід 200 000 грн/рік, ти маєш сплатити 23% (18% ПДФО + 5% ВЗ), тобто 46 000 грн податків. Але якщо витратив 10 000 грн на страхування життя, ти можеш зменшити базу оподаткування на цю суму. Тобто 200 000 мінус 10 000 витрачених на страхування дає вже 190 000 з яких потрібно платити податки, а це вже 43 700 грн. В результаті, економія 2 300 грн. Але хто про це знає, якщо податки за тебе платить роботодавець?
Враховуючи, що податкове навантаження на працівника становить 23% (на 2025 рік - 18% ПДФО та 5% військовий збір), деякі можуть задуматися про можливість роботи як фізична особа-підприємець на спрощеній системі оподаткування. Наприклад, для третьої групи ставка податку з обороту складає 5%, плюс 1% військового збору та фіксований єдиний соціальний внесок, що приблизно становить 5 000 грн за квартал. Проте без чіткого розуміння власної реальної податкової ставки ці питання можуть навіть не виникати.
Існує безліч способів для податкової оптимізації, проте, коли ми не відчуваємо тиску податків, часто не приділяємо цьому жодної уваги.
Існує ще один важливий аспект: коли податки сплачуються не безпосередньо, відсутнє відчуття їхньої величини та контролю над ними. Люди не концентруються на податках, що може призвести до толерантності щодо їхніх змін. Наприклад, податок на доходи з банківських депозитів зріс з 15% (до 2016 року) до 19,5% (18% ПДФО + 1,5% ВЗ до 2025 року), а з 2025 року він становитиме 23% (18% ПДФО + 5% ВЗ). Багато вкладників цього не помітили, оскільки банк автоматично відраховує податок.
Безсумнівно, автоматичне стягнення податків приносить вигоди як для держави, так і для громадян.
З іншого боку:
Партнерські стосунки між державою та громадянами це майбутнє до якого ми прагнемо та рухаємось. Це вигідно як громадянам так і Україні. Фінансова грамотність, а розуміння податкової системи це її частина, необхідна умова для побудови цього партнерства. Держава це розуміє і навіть має стратегію по побудові фінансової грамотності своїх громадян.
В Україні, як правило, не потрібно подавати декларацію про майновий стан і доходи, якщо протягом року ви отримували лише доходи від податкових агентів, таких як заробітна плата, відсотки та кешбеки від банків і подібні. Це відбувається тому, що податки з цих доходів утримуються і сплачуються під час їх нарахування (інформація станом на 2025 рік). Така система справді спрощує процес і економить час, але вона також позбавляє можливості детально усвідомити, скільки податків ви фактично сплатили. Розуміння своїх податкових зобов'язань дає змогу громадянам очікувати високої якості державних послуг та належного ставлення з боку інституцій. Крім того, це відкриває можливість ефективно управляти своїми податковими відрахуваннями в межах законодавчих норм, зокрема через податкову знижку.
Почати можна з виконання простих дій:
Ці прості дії, якщо їх виконувати регулярно, з року в рік, призведуть до глибшого розуміння вашої фінансової ситуації. А така ясність — це перший крок до ефективного управління. Не можна контролювати те, що не підлягає вимірюванню. Розпочніть процес вимірювання, і ви будете вражені, скільки шансів для легітимної оптимізації перед вами відкриється.
#Українці #Бюджет #Податок #Модель #Машина. #Законодавство #Сміливіше. #Страхування #Банк #Держава (політичний устрій) #Єдиний соціальний внесок #Працевлаштування #Кредит #Прибуток (економіка) #Облігація (фінанси) #Свідомість #Податок на доходи фізичних осіб #Депозитний рахунок #Дивіденд #Грантова система