Споживчий ринок України очікує велика маркувальна революція. 9 січня цього року набув чинності Закон України "Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції і сировини".
Цей закон визначає правові та економічні основи виробництва й обігу органічної сільськогосподарської продукції і сировини, а також заходи щодо контролю та нагляду за такою діяльністю. Що очікувати споживачам і як можна розпізнати таку продукцію на полицях?
Відповідно до статті 29 цього закону, що визначає загальні вимоги до маркування органічної продукції, віднині забороняється при маркуванні продукції, яка не відповідає вимогам цього закону, використовувати позначення з написами "органічний", "біодинамічний", "біологічний", "екологічний", словами з префіксом "БІО" тощо.
Органічна продукція, імпортована з інших країн, вироблена відповідно до законодавства країн походження, що підтверджено відповідним сертифікатом, позначена написами "органічний", "біодинамічний", "біологічний", "екологічний", словами з префіксом "БІО" тощо, має в перекладі на українську мову позначатися написом "органічний продукт".
Коментуючи ці вимоги, Світлана Кохан, провідний інженер науково-дослідного сектору стандартизації харчової продукції НДІ стандартизації ДП "Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості", зазначила: “У виробників молочної галузі виникає справедливе запитання-уточнення щодо префікса "біо". Деякі фахівці вважають, що від дня набрання чинності цим законом жоден виробник молочної продукції в Україні не матиме права використовувати префікс "біо" для позначення молочних продуктів. На мою думку, беручи до уваги сферу регулювання цього закону, якщо виробник заявив про свою продукцію як органічну (з відповідним написом), то і префікс "біо" можна долучити до назви продукту”.
На думку Світлани Кохан, користуватися префіксом "біо" можуть і ті виробники, які, хоч і не заявили про те, що виробляють органічну продукцію, але мають підтверджувальні документи стосовно того, що заявлені характеристики підтверджені проведеними дослідженнями.
Іншими словами: якщо назви “біокефір”, “біойогурт” та інші ви і надалі будете бачити на упаковках продукції, але при цьому не знайдете напису "органічна продукція", це ще не означатиме, що ви тримаєте в руках непотріб або фальсифікат. Адже не всі виробники вирішили виробляти саме органічну продукцію, не всі заявили, що їхня продукція "органічна", та й не всі пройшли процедуру оцінки відповідності виробництва органічної продукції. Але подаючи таку назву як, наприклад, "біокефір", виробник повинен підтвердити у супровідних документах, що продукція відповідає назві. А споживачам не зайвим буде поцікавитися у продавців щодо наявності у них висновків санітарно-епідеміологічної експертизи на цей продукт, де чітко має бути зазначено, що цей продукт вироблено з використанням відповідних заквасок з пробіотичною дією. Оскільки випуск та реалізація біопродукції регламентовано іншими законодавчими актами та нормативними документами.
Стосовно ж органічної продукції, то, відповідно до норм цього Закону, під час її виробництва забороняється застосовувати хімічні добрива, пестициди, генетично модифіковані організми (ГМО), консерванти тощо. Але під час виробництва традиційної (неорганічної) продукції дозволено використовувати будь-які хімічні засоби захисту, синтетичні мінеральні добрива, консерванти, штучні барвники, стимулятори росту, гормони, антибіотики, ароматизатори, стабілізатори, підсилювачі смаку тощо відповідно до законодавства. Про це повідомляє прес-служба ДП "УкрНДНЦ"