Чому міський голова не бачить катастрофи в наслідках аномальних злив у Кропивницькому, що з вірусом, карантином та створенням медичних потужностей в обласному центрі, а також про сьогодні та завтра міських доріг і дворів – в ексклюзивному інтерв’ю Андрія Райковича.
Коментуючи, зокрема, й критику на адресу міської влади, яка лунала тиждень тому після «вселенського потопу» на вулицях міста, він зазначив, що про не завжди ефективну зливову каналізацію та неправильні контрнахили раніше збудованих доріг справді можна говорити.
– Але переважно все залежить від кількості опадів і за який час вони випали. Тому стовідсотково застрахуватися від наслідків зливи не можна.
Міський голова констатує: труба у зливовій каналізації – всього 30 сантиметрів. До того ж, найбільша злива була з градом, який вода збиває в моноліт, а той, поки не розтане, забиває каналізаційні решітки.
– Розрити зараз все місто, дороги, які будувалися десятками років, переробляти зливову каналізацію – робити геологічний зріз, геодезичні дослідження, рити траншеї, вкладати трубопроводи – дуже затратна, та не дуже актуальна робота. Така кількість опадів, як 21 червня, в Кропивницькому буває навіть не кожного року. І зливова каналізація якраз в тих місцях (відео з яких розповсюджували в соцмережах. – Авт.) спрацювала. Наприклад, біля магазину «АТБ» на вулиці Жадова через п’ятнадцять хвилин води не було, але цього вже ніхто не показав. Показали задокументований факт «армагедону».
Кожен конкретний випадок пов’язаних із зливою ускладнень аналізують міські надзвичайники, каже Райкович. Результати обговорять на засіданні комісії ТЕБ та НС і врахують у робочих планах.
– Ми зробили серйозні речі – реконструювали дамбу на Михайлівській, тому підтоплення не було, шандори пропускали воду, яка потрапила в русло річки. Інженерна система працювала правильно, ніякої катастрофи не сталося. Минуло три дні (на момент запису інтерв’ю. – Авт.), вже немає ніяких наслідків. Ми прибраємо гілки, зламані дерева, допомагаємо людям. В бабці на Балашівці з будинку зірвало дах, слава Богу, ніхто не постраждав. Депутат прийшов до мене: давайте допоможемо. Сьогодні з Балки вже сказали «дякуємо», бо в дворі розчахнулося дерево, люди звернулися на “гарячу”лінію, коли всі підйомні вишки були задіяні на дорогах, тротуарах, у паркових зонах, де багато дерев. Але ми врегулювали і це питання. Все нормально, коли ми чуємо, коли ми з громадою в діалозі, спільно реагуємо на виклики життя та природи.
Одним з найсерйозніших викликів залишається епідемія коронавірусу: в Україні антирекорд за антирекордом. У нас краще, ніж у більшості регіонів, але це не привід згортати карантинні заходи, наголошує міський голова.
– У Кропивницькому – в межах восьми випадків на тисячу населення, нижче від критичного рівня – ми правильно застосували адаптивні кроки і маємо певні послаблення. Але дотримуватися соціальної дистанції, своєчасно повідомляти про хворобу, продовжувати на підприємствах, в громадських місцях температурний скринінг, носити маски в місцях спільного користування – це ні для кого не скасували. Це важливо.
Відомо, що через інфікування завідуючої дитячим садком у Кропивницькому його довелося закрити. За оцінками Райковича, ситуація дещо погіршилася, коли стало більше контактів між людьми, більше пасажирів у громадському транспорті.
– Ми не можемо сьогодні зняти карантинне обмеження – брати пасажирів у громадський транспорт лише за кількістю сидячих місць. Ми включили в роботу маршрутні таксі, зараз знову відновлюємо пільговий проїзд. А це, зокрема, і пільга за віком, яка фінансується лише з міського бюджету. Відповідно до рішення уряду, пільги отримали підприємці, і зрозуміло, що міський бюджет за перше півріччя недоотримав 45 мільйонів надходжень. Тому ми повертаємо пільгу, але обмежуємо в часі – тільки з дев’ятої до п’ятнадцятої години. Щоби людина могла проїхати в аптеку, лікарню, поліклініку, на ринок, і на цьому крапка. До дев’ятої ми доставляємо людей на роботу – це заробітна плата, дохід сімей, сплата податків до бюджету… Так буде до завершення карантину. Рішення обґрунтоване, виважене, підкріплене економікою. Адже безкоштовних перевезень насправді не буває – за всі пільгові проїзди ми повинні заплатити з бюджету.
Тим часом, на базі центральної міської лікарні триває реалізація проєкту зі створення спеціалізованого відділення для лікування, зокрема, вірусних пневмоній. Проєкт готовий, проводиться тендер на будівництво.
– Безпосередньо роботи плануємо розпочати вже в середині липня. Паралельно обладнуємо діагностичний центр, щоб в разі такого виклику, як у березні – квітні, ми не направляли людей на дослідження в інші заклади. Чому захворіло чи не півсотні людей в лікарні святого Луки? Бо хворі пішли туди на комп’ютерну томографію… До кінця липня в нас уже буде можливість надавати діагностичну послугу, зокрема й з комп’ютерної томографії, на базі міської лікарні з використанням високоякісної японської техніки.
Наприкінці минулого тижня вкладати новий асфальт закінчили на кільці біля аеропорту та відрізку від вулиці Короленка до «полтавського» мосту. Це перший об’єкт із запланованих на 2020 рік, нагадує міський голова.
– Далі в нас будуть дороги, які фінансуються за кошти Дорожнього фонду за співфінансування міста. Площа Дружби народів, далі по вулиці Маланюка до вулиці Чорновола. Свою частину ми виконали стовідсотково, перерахували кошти до обласного бюджету, зробили документацію. Проведено тендери, десять днів передбачено на оскарження їх результатів, перегляд документів. Після закінчення цього строку будемо узгоджувати плани робіт.
Одне з державних нововведень цього року – кошти Дорожнього фонду більше не доходять до міст. Раніше вони передавалися рішенням сесії обласної ради до міських бюджетів у вигляді субвенції, відповідальність за виконання робіт покладалася на міські служби. Тепер це робить обласна влада. Від ефективності співпраці міської та обласної влади залежатиме й доля двох більш масштабних проєктів, ініційованих міською владою.
– На сесії міськради внесемо пропозицію, сподіваюся, депутати її підтримають – виділити кошти на розробку нормативної та проєктно-кошторисної документації на стратегічні роботи в мікрорайоні Балашівки та об’їзної дороги. По об’їзній ми звернулися з листом до ОД: це дорога державного значення, вона – не на балансі міста. Нам адміністрація надіслала відповідь, запропонувала взяти пайову участь у вигляді розробки документації. Було обіцяно в цьому році приступити до виконання робіт. Час є – тільки місяць літа минув. Хочемо зробити ще проєкти на Балашівську промзону, щоб брати участь у державних конкурсах – дорожній чи Державний фонди регіонального розвитку.
Також планують капітально відремонтувати дорогу через мікрорайон Бєляєва, яка з’єднує зону обласної лікарні та 8-ї школи з Новою Балашівкою.
– Багато людей користується послугами приміського автовокзалу, Колгоспного ринку, навіть в дендропарк дітей привезти буде набагато швидше та зручніше. Це те, що ми зробили на Балці, – «закільцювали». Ще вулиця Академіка Корольова в плані, проходять тендерні процедури, це обласна програма, яку обслуговує ОДА. Я сподіваюсь, що ми будемо у постійному діалозі. Ми чекаємо на якісне й швидке вирішення цих питань.
Розпочалася реконструкція вулиці Полтавської на відрізку від вулиці Васнєцова до мосту. Підприємство, яке виграло тендер, закуповує матеріали і зі своїми субпідрядчиками починає працювати над перенесенням інженерних комунікацій, каже Райкович.
– Каналізація, водопровід, високовольтні електрокабелі... Буде розширено проїжджу частину до 15 метрів, біля готелю «Аерополь» буде кільце, це правильно організована розв’язка цього транспортного вузла. Сподіваюся, до кінця вересня люди вже користуватимуться перевагами реконструйованої магістралі. Але ми розуміємо, що нам потрібні не лише магістральні напрямки, а й дворові території. Тому зараз планово наводимо лад у мікрорайонах. На територіях, у дворах, ЖЕО, через квартальних повідомлятимемо, коли, в який спосіб виконуватимуться ремонтні роботи. Щоб не було спекуляцій на фарбуванні лавочок, вкручуванні лампочок та засипці пісочниць...